Analisiskan perdebatan para sarjana tentang faktor-faktor yang mencetuskan
Dahagi India 1857. Sejauh manakah kebangkitan ini dapat diterima sebagai perang
pembebasan India
Dahagi
atau dalam bahasa Inggeris dipanggil sebagai mutiny atau revolt atau rebel berdasarkan Kamus Inggeris Melayu Dewan (1991) yang bermaksud penentangan
terbuka terhadap pihak berkuasa mengikut Kamus
Dewan Edisi Ketiga (1994). Dahagi 1857 ini secara umumnya turut dipanggil
sebagai pemberontakan sepoi sepertimana yang dinyatakan oleh Maulana Abdul
Kalam Azad dalam ruang kata-kata aluan buku Eighteen Fifty-Seven hasil tulisan Dr. S.N. Sen.[1]
Hal ini kerana pemberontakan dimulakan oleh sepoi India sebelum ianya tersebar
dan dilakukan oleh pemerintah tempatan, tuan-tuan tanah mahupun golongan
petani.
Sebelum 1857, terdapat beberapa
siri pemberontakan yang dilakukan oleh sepoi menentang dasar-dasar
pemerintahan yang diamalkan oleh British. Pada awal 1764, berlaku
pemberontakan kecil daripada tentera yang berakhir dengan hukuman tembak yang
dijatuhkan kepada 30 orang sepoi dan menurut Sir George MacMunn ianya hanya merupakan
hukuman biasa kepada sepoi.[2] Pada
1806, askar Madras melakukan pemberontakan kerana menentang pembaharuan
pakaian dan kelengkapan tentera. Pada 1824 pula, 47th Bengal Native Infantry atau askar tempatan Bengal
pula memberontak kerana tidak mahu ikut berkhidmat di luar kawasan iaitu
Burma. Kesannya, mereka dikenakan hukuman dan askar Bengal melakukan
pemberontakan terbuka pada 1844 yang melibatkan tidak kurang daripada tujuh
battalion askar yang terlibat mempersoalkan tentang bayaran gaji mereka.[3]
Banyak lagi sebenarnya siri-siri pemberontakan sepoi yang berlaku di pelbagai
daerah sebelum 1857.
Pemberontakan yang dilakukan oleh sepoi tercetus atas beberapa faktor. Ketidakpuasan hati terhadap dasar-dasar dan pemerintahan pegawai British terutamanya ketika Lord Dalhousie menjadi Gabenor Jeneral India bermula 1848 menjadi faktor penentangan awal bagi kebanyakan penduduk di India dan akan dikupaskan dalam penulisan ini. Namun begitu, kebanyakan faktor tercetusnya Dahagi 1857 dilihat atas faktor yang menyentuh hal-hal sensitiviti sepoi itu sendiri. Maka tidak hairanlah timbul pandangan tokoh atau sarjana yang pelbagai. Ada yang mengatakan Dahagi 1857 ini sebagai pemberontakan untuk kepentingan sepoi dan ada juga yang mengatakan pemberontakan perjuangan agama menentang Kristian semata-mata.[4] Hal ini berikutan timbulnya kes peluru bagi senjata Enfield Rifle yang turut akan dikupaskan dengan lebih lanjut dalam penulisan ini.
Pemberontakan yang dilakukan oleh sepoi tercetus atas beberapa faktor. Ketidakpuasan hati terhadap dasar-dasar dan pemerintahan pegawai British terutamanya ketika Lord Dalhousie menjadi Gabenor Jeneral India bermula 1848 menjadi faktor penentangan awal bagi kebanyakan penduduk di India dan akan dikupaskan dalam penulisan ini. Namun begitu, kebanyakan faktor tercetusnya Dahagi 1857 dilihat atas faktor yang menyentuh hal-hal sensitiviti sepoi itu sendiri. Maka tidak hairanlah timbul pandangan tokoh atau sarjana yang pelbagai. Ada yang mengatakan Dahagi 1857 ini sebagai pemberontakan untuk kepentingan sepoi dan ada juga yang mengatakan pemberontakan perjuangan agama menentang Kristian semata-mata.[4] Hal ini berikutan timbulnya kes peluru bagi senjata Enfield Rifle yang turut akan dikupaskan dengan lebih lanjut dalam penulisan ini.
Walaubagaimanapun,
terdapat pula pandangan ahli nasionalis India yang menganggap bahawa Dahagi
1857 sebagai perang kemerdekaan India yang pertama.[5] Terdapat
pula pandangan yang mengatakan bahawa faktor-faktor yang wujud timbul daripada
motif tersembunyi yang dicetuskan secara terancang oleh beberapa
pemimpin-peminpin tempatan seperti Nana Saheb, Lakshmi Bai, Bahadur Shah dan
lain-lain lagi.[6]
Pandangan-pandangan sarjana, tokoh atau sejarawan yang berbeza tentang
faktor-faktor tercetusnya Dahagi dan sejauh mana Dahagi 1857 ini dapat
diterima atau tidak sebagai perang pembebasan India inilah yang akan dikupas
dalam penulisan ini.
2.0 DAHAGI INDIA 1857: FAKTOR-FAKTOR
DAN SEJAUH MANA PENERIMAANNYA SEBAGAI PERANG PEMBEBASAN INDIA
2.1 FAKTOR-FAKTOR YANG MENCETUSKAN DAHAGI
INDIA 1857
2.1.1 Faktor Politik
Pelbagai pembaharuan dan
kemodenan yang dibawa oleh Lord Dalhousie semasa beliau menjadi Gabenor Jeneral
India pada 1848 hingga 1856 seperti pembaharuan pendidikan, ketenteraan,
pentadbiran, pembangunan jalan kereta api, dan telegram dan sebagainya.[7]
Ada yang mengatakan bahawa pemerintahan British di India dibawah pimpinannya
adalah yang paling hebat.[8] Dasar
Undang-undang Lesap Waris atau Doctrine of Lapse yang diperkenalkan oleh
beliau telah mengundang ketidakpuasan hati dalam kalangan raja dan pemerintah
India. Sebagai contoh, Nana Saheb, Peshwa Maratha yang merupakan anak angkat Peshwa
Baji Rao II menentang dasar ini kerana beliau tidak layak untuk mendapatkan
wang pencen ayah angkatnya.[9]
Selain itu, gelaran Nawab di daerah Carnatic dan Tanjore pula dihapuskan dan
hal ini pastinya menimbulkan kemarahan dalam diri pemerintah tempatan ketika
itu.
Penjajahan kuasa British semasa
pemerintahan Lord Dalhousie sememangnya meluas. British telah berjaya menakluk
Panjab selepas tahun 1849, Satara (1848), Sambhalpur (1849), Udaipur (1852),
Jhansi (1853) dan Nagpur (1854).[10]
Penaklukan Lord Dalhaousie dilaksanakan melalui dasar pengilhakan yang
dilakukan melalui dasar Undang-Undang Lesap Waris dan daerah seperti Panjab,
Pegu dan Sikkim yang ditawan melalui peperangan. Ketidakpuasan hati sepoi
memuncak apabila Oudh, tempat asal kebanyakan sepoi, ditakluk oleh Syarikat
Hidia Timur pada 1865. Penaklukan ini pastinya menyebabkan masyarakat India
berasa terancam. Menurut Malleson, polisi yang diamalkan oleh Dalhousie dan
beberapa kenyataan pegawai tinggi British seperti Sir Charles Napier, telah
menimbulkan sangkaan buruk masyarakat India terhadap British kerana menyangka
British seperti ‘playing the wolf in the
garb of the lamb’.[11]
2.1.2 Faktor Pentadbiran dan Ekonomi
Kedatangan British ke
India telah menyebabkan jawatan-jawatan tertinggi, pentadbir awam dan bidang
ketenteraan hanya layak dipegang oleh orang Eropah sahaja manakala jawatan
yang dipegang oleh orang India dilucutkan. Sir Thomas Munro pada tahun 1817 mengatakan
penjajahan British ini memperlakukan rakyat India dengan kejam dan dilemparkan
dengan pelbagai cemuhan dan hal ini tetap berterusan walaupun Akta Sewaan 1833
ada menyatakan polisi untuk percaya dan melayan rakyat tempatan dengan baik.[12]
Dahagi 1857 juga berlaku kerana
pentadbiran tanah di bawah British yang tidak lancar. British telah
menghapuskan golongan orang tengah dalam berurusan dengan petani. Maka
ramailah taluqdar dan tuan tanah atau zamindar yang tidak berpuas hati. Di
Panipat misalnya, Kutipan hasil tanah dikutip oleh pasukan tentera berkuda.[13] Dasar
quo-warranto telah diperkenalkan
British memerlukan pemilik tanah mempunyai bukti kukuh bahawa mereka pemilik
tanah tersebut pastinya memberi ketidakselesaan kepada penduduk tempatan.
Dalam tahun 1850-an pengusaha
indigo yang kebanyakannya terdiri daripada orang Eropah di India menggunakan
petani tempatan untuk bekerja
mengusahakan tanaman indigo dibawah perusahaan mereka sedangkan tanah tersebut
merupakan tanah yang dikontrak oleh zamindar kepada petani.[14]
Hal ini pastinya membebankan petani yang tidak sedar bahawa mereka sebenarnya dipergunakan
oleh pengusaha indigo yang mengaut keuntungan yang lebih banyak. Tambahan pula
petani hanya boleh menanam indigo sahaja di atas tanah yang mereka kontrak
sendiri.
Syarikat Hindia Timur sebenarnya
telah menyalahgunakan kuasa mereka dengan tidak hanya mengganggu politik
dalaman India tetapi juga memusnahkan sistem ekonomi sedia ada masyarakat
India. Karl Marx pada 1853 dalam penulisannya menyatakan bahawa pihak British
sememangnya telah menghancurkan sistem ekonomi India dengan memusnahkan mesin tenunan
dan mesin roda menggulung kapas masyarakat tempatan serta menafikan kain kapas
yang dipasarkan di Eropah berasal daripada India.[15]
Jelaslah bahawa faktor pentadbiran dan ekonomi turut membawa kepada Dahagi
1857.
2.1.3
Faktor Sosial dan Agama
Faktor agama dikatakan sebagai faktor
pencetus Dahagi 1857 yang sebenar oleh kebanyakan sejarahwan atau tokoh yang
turut melihat terdapatnya perancangan yang rapi bagi menimbulkan faktor ini
sebagai pencetus Dahagi 1857. S.N Sen antara tokoh yang bersetuju akan hal ini.
Menurut beliau, sepoi India lebih mementingkan agama berbanding disiplin.[16] Provokasi tentang peluru
“Enfield Rifle” yang disapu dengan
lemak babi dan lemak lembu oleh sepoi Islam telah menyentuh sensitiviti agama
mereka kerana peluru tersebut perlu digigit oleh sepoi sebelum menggunakannya.
Mangal Panday, sepoi daripada Pasukan ke-34 Tentera Infantri Bengal telah
melakukan serangan ke atas pegawai batalion Eropah pada 29 Mac 1857 sebagai
protes terhadap pemerintahan tentera British yang tidak sensitif dengan isu
agama.[17]
Isu
mengkristiankan sepoi juga menjadi faktor penyumbang pemberontakan sepoi. Hal
ini jelas terbukti apabila British mewujudkan Religious Disabilities Act pada 1850 yang membolehkan penukaran
agama Hindu kepada agama Kristian.[18] Penukaran agama ini tidak
menghalang seorang anak untuk mewarisi harta bapanya yang berbeza agama dan hal
ini merupakan sesuatu yang aneh dalam masyarakat kerana harta keluarga hanya
diwarisi kepada waris Hindu sahaja. Kes lain seperti penggunaan nama Ram dan
Mohan bagi orang India yang bertukar agama Kristian dan pengisytiharan terang-terangan
Major Edward untuk mengkristiankan orang India menjadi isu agama yang jelas
mendatangkan kebimbangan orang India sehingga mereka memberontak. Pendidikan
barat yang diperkenalkan oleh Lord Dalhaousie dengan memasukkan aktiviti paderi
memberi gambaran kepada masyarakat tempatan bahawa British akan menakluk
tamadun mereka.
Lord Shaftesbury mengatakan mengkristiankan
India adalah punca seluruh masalah sehingga sepoi dan orang awam memberontak
dan menjadikan mereka lebih berwaspada.[19] Sir Syed Ahmed Khan, ahli
falsafah Islam yang berfikiran moden mengatakan,
“it has been commonly believed that
government appointed missionaries and maintained them at its own cost”.[20]
Pendapat
Syed Ahmed Khan ini boleh dipercayai kerana tokoh lain seperti Benjamin
Disraeli menyatakan bahawa Majlis Undangan India telahpun secara konsisten cuba
untuk menghapuskan sistem keagamaan masyarakat India.[21] Jelaslah bahawa faktor
sosial yang dikaitkan dengan agama menjadi faktor pemangkin kepada
pemberontakan sepoi
2.1.4 Faktor Ketenteraan
Berlaku
pelbagai masalah dalaman dan ketidakadilan dalam sistem pemerintahan
ketenteraan India yang dipimpin oleh Syarikat Hindia Timur. Menurut Philip Mason
yang menjalankan kajian tentang sepoi,
“on
every occasion when there was trouble in the Indian Army,…there have been
present in some degree the three classical factors - ineffective officers, a
general political unease or some grievance in the villages, and a direct
military grievance as the immediate spark”.[22]
Ternyata
pandangan tersebut memberi gambaran kepincangan sistem ketenteraan di India.
Ketidakseimbangan layanan, jawatan dan pengambilan tentera Syarikat yang
terbahagi kepada tiga presidensi iaitu Madras, Bombay dan Bengal telah berlaku.
Hal ini dapat dilihat pada akhir abad ke-18, apabila Ketua Komander bagi
pasukan tentera Madras dan Bombay merupakan juga Ketua Komander bagi pasukan
tentera Bengal dan Ketua Penasihat Ketenteraan Gabenor Jeneral.[23] Masalah ini menjadi
pencetus pemberontakan tentera yang tidak berpuas hati dengan ketidakadilan pentadbiran
ketenteraan Syarikat Hindia Timur.
Pada 1856, tentera Syarikat Hindia
Timur terdiri daripada 238 000 penduduk India dan 45 322 tentera British.
Tentera India yang begitu ramai ini, diragui kesetiaan mereka. Pada pandangan
beberapa sarjana seperti Karl Marx dalam penulisannya berpendapat bahawa sepoi
India menjadi pasif untuk satu masa tetapi apabila mereka berada dalam
kedudukan yang kukuh dan kuat mereka pandai untuk memberontak.[24] Bilangan tentera Syarikat
yang hanya 40 000 lebih orang ini pastinya tidak mencukupi untuk memantau
keseluruhan India dan ditambah lagi dengan keraguan terhadap kesetiaan sepoi
tempatan. Hal ini menjadi faktor Dahagi 1857 tidak dapat dihalang daripada
tercetus dan tersebar ke daerah atau kawasan lain di seluruh India.
Sistem ketenteraan yang diamalkan
pada pada zaman Lord Dalhousie sangat serius dan lebih berdisiplin berbanding
dengan sebelumnya. Akta Pendaftaran Am 1856 telah menyebabkan tentera India
dihantar berkhidmat di luar India seperti Burma, Parsi dan sebagainya. Hal ini
menimbulkan ketidakselesaan dalam kalangan sepoi kerana mereka melakukannya
bukan atas dasar sukarela tetapi dipaksa. Tentera Bengal di Barrackpore misalnya,
pernah melakukan pemberontakan dengan tidak mahu terlibat dalam perbarisan
apabila dipaksa berkhidmat ke Burma.[25]
Isu lain seperti Akta
Pejabat Pos pada 1856 yang menarik balik keistimewaan bayaran pos percuma sepoi
juga menjadi faktor penentangan sepoi.[26] Isu Enfield Rifle merupakan isu yang paling hangat yang melibatkan isu
agama juga termasuk dalam faktor ketenteraan. Pengenalan peluru bagi senjata
tersebut dianggap oleh sepoi India sebagai penghinaan terhadap tentera tempatan
kerana Sepoi perlu menggigit peluru tersebut sebelum menggunakannya dan khabar
angin tentang peluru itu disapu dengan lemak babi atau lemak sapi membangkitkan
kemarahan sepoi.
Jelaslah bahawa faktor politik,
pentadbiran dan ekonomi, sosial dan agama serta ketenteraan menjadi
faktor-faktor yang membawa kepada pemberontakan masayarakat India terutamanya
golongan sepoi. Faktor-faktor yang dinyatakan jelas menunjukkan bahawa Dahagi
1857 tercetus atas ketidakpuasan hati sepoi kerana hak mereka diganggugugat
ditambah khabar angin berkait dengan isu agama yang sangat sensitif bagi
masyarakat India serta masyarakat di Asia secara amnya.
2.2
SEJAUH MANA DAHAGI 1857 DAPAT DITERIMA SEBAGAI PERANG PEMBEBASAN INDIA
Berdasarkan faktor-faktor
tercetusnya Dahagi 1857 yang telahpun dihuraikan seperti di atas dan
halaman-halaman sebelum ini, banyak menunjukkan pencetus kepada pemberontakan
ini ialah sepoi India itu sendiri yang tidak berpuas hati dengan pemerintahan
Syarikat Hindia Timur terutamanya ketika Lord Dalhaousie menjadi Gabenor
Jeneral. Tambahan pula, kepentingan sepoi telah diganggu gugat serta isu agama
yang sensitif timbul sebagai faktor penentangan sepoi. Tidak dinafikan
terdapatnya penentangan daripada golongan bukan sepoi seperti tuan tanah,
petani dan masyarakat India secara amnya seperti dalam penulisan artikel Gautam
Bhadra, “Four Rebels of
Eighteen-Fifty-Seven”.[27] Maka, pandangan awal
penulis bahawa Dahagi 1857 tidak boleh dikatakan sebagai perang pembebasan
India. Walaubagaimanapun, pandangan sarjana atau tokoh yang bersetuju dan tidak
bersetuju bahawa Dahagi 1857 ini sebagai perang pembebasan India perlu diambil
dilihat dan dikaji terlebih dahulu.
2.2.1
Pandangan Sarjana yang Bersetuju Dahagi
1857 Sebagai Perang Pembebasan India
Tidak
ramai nama sarjana atau tokoh yang memberi pandangan ini. V.D. Savarkar dan
Benjamin Disraeli antara tokoh yang bersetuju dengan pendirian Dahagi 1857
sebagai perang pembebasan India. V.D Savarkar dalam The Indian War of Independence memberi pandangan Dahagi 1857 ini
merupakan satu peperangan terancang untuk kemerdekaan negara.[28] Konspirasi dicetuskan
oleh pemimpin-pemimpin India untuk menentang British.
Pemberontakan-pemberontakan kecil yang berlaku sebelum ini pada pandangan
beliau merupakan persediaan bagi masyarakat India untuk mencetuskan Dahagi
1857. Kerjasama antara Hindu dan Muslim yang melakukan pemberontakan ini
dinyatakan oleh Savarkar sebagai Perang Pembebasan India 1857.[29]
Benjamin Disraeli pula pernah
mempersoalkan tentang sama ada Dahagi 1857 ialah pemberontakan tentera atau
pemberontakan yang bersifat kebangsaan atau negara. Ucapan yang diucapkan oleh
Disraeli semasa berucap memberikan pandangan tentang Dahagi India 1857 yang
dianalisis oleh Karl Marx dan manyatakan bahawa Disraeli hanyalah ingin menarik
perhatian negara-negara luar.[30] Sama
seperti Savarkar, Disraeli bersetuju Dahagi 1857 tidak berlaku secara
tiba-tiba, tetapi ada satu perancangan yang rapi dalam mencetuskan penentangan
masyarakat. Beliau mengakui Dahagi 1857 sebagai “national rising” atau kebangkitan kebangsaan.[31] Jelas terbukti kedua-dua
tokoh ini bersetuju bahawa Dahagi 1857 merupakan perang pembebasan India.
2.2.2 Pandangan Sarjana yang Tidak
Bersetuju bahawa Dahagi 1857 Sebagai Perang Pembebasan India.
Pandangan tokoh atau sarjana yang
tidak bersetuju bahawa Dahagi 1857 merupakan bukan perang pembebasan India
dinyatakan oleh tokoh dalam dan luar negara India. R. C. Majumdar antara
sarjana India yang berpandangan sedemikian. Dalam bukunya, The Sepoy Mutiny and the Revolt of India, secara terang-terangan
Majumdar menyatakan Dahagi 1857 bukanlah perang pembebasan India.[32] Majumdar ada menegaskan
bahawa,
“there
is nothing in the conduct or behaviour
of the sepoys which would justify us in the belief or even assumption, that
they were inspired by love for their country or fougth against British with the
definite idea of freeing their motherland”.[33]
Dalam
Dahagi 1857 di India, golongan yang paling utama ialah golongan yang menentang
iaitu sepoi India. Hal ini kerana, tanpa pelaku sesuatu peristiwa, maka
peristiwa itu tidak akan wujud. Oleh hal yang demikian, sepoi India menjadi
objek kajian Majumdar. Kenyataan Majumdar di atas dapat dibuktikan dalam kes
sepoi melakukan rampasan harta terhadap bangsawan Eropah mahupun India sendiri
di Delhi, Allahabad dan Barreily. [34]
Dahagi
1857 di Delhi terjadi kerana sepoi tidak menerima gaji. Mereka meneruskan
pemberontakan selagi gaji mereka tidak dibayar. Maka, dengan jelas bahawa
Dahagi 1857 yang dilakukan oleh sepoi ini tidak lah menunjukkan perjuangan
untuk membebaskan India daripada penjajahan, sebaliknya hanyalah untuk
kepentingan dan hak sepoi itu sendiri. Dalam bukunya, The Sepoy Mutiny and the Revolt of India, secara terang-terangan
Majumdar menyatakan bukanlah perang pembebasan India.
Tokoh
yang seterusnya ialah S.N Sen. Pada pandangan beliau, pemimpin-pemimpin India
yang terlibat dalam Dahagi 1857 bukanlah sebenarnya ingin menentang British
atas dasar ingin membebaskan India sepenuhnya daripada cengkaman British,
tetapi sebenarnya menentang British kerana kepentingan mereka diganggu. Menurut
S.N. Sen, tidak wujud satu karakter sebagai pemimpin bersifat nasionalis. Hal ini
dapat dibuktikan melalui pemilihan dan pelantikan Bahadur Shah, raja Delhi
sebagai ketua pemerintah India yang mengetuai Dahagi adalah secara paksaan oleh
pemerintah raja-raja seluruh daerah India. Bahadur Shah dipaksa menjadi ketua
bagi memimpin India ketika itu memandangkan tidak ada pemimpin yang dirasakan
sesuai ditambah sikap Bahadur Shah yang neutral dalam soal agama. Begitu juga
dengan Nana Saheb, yang menentang British disebabkan Dasar Lesap Waris yang
menghalang dirinya sebagai anak angkat Peshwa Baji Rao II untuk menerima wang
pencen bapa angkatnya. Jelas menunjukkan motif penentangan Nana Saheb adalah
untuk kepentingan dirinya. Slogan yang digunakan oleh Rani, permaisuri Jhansi
iaitu “mera Jhansi, deyugi nahin”,
membawa maksud perjuangan yang dilakukan oleh Rani adalah untuk kawasannya
iaitu Jhansi bukannya negara India.[35]
S.N. Sen berpendapat tidak ada
kesefahaman antara sepoi India dengan pemerintah asing baik dari segi budaya,
bangsa dan bahasa. Tambahan pula, sepoi-sepoi India dan masyarakat India secara
umumnya termasuk raja-raja mereka belum lagi mempunyai semangat patriotik
terhadap negara India, sebaliknya perjuangan yang dilakukan hanyalah lebih
kepada untuk kepentingan daerah atau kawasan masing-masing atau kelompok kasta
dan pekerjaan mereka sahaja.[36] Beliau juga mempunyai
pandangan pemberontakan sebuah negara wujud apabila masyarakat mempunyai rasa
peduli dan simpati terhadap kejadian tersebut. Tapi hal ini tidak berlaku dalam
masyarakat India. Beliau juga mempunyai pandangan bahawa masyarakat India tidak
berjuang dan berdiri sebagai satu negara sebaliknya mewakili negeri
masing-masing seperti Madras, Punjab, Maharashtri, Hindustani dan sebagainya
sepertimana kenyataan beliau,
“India
in the first half of the nineteenht century was a geographical expression”.[37]
Selain itu, L.E. Rees seorang lagi
tokoh yang memberi pandangan bahawa Dahagi 1857 di India lebih kepada
peperangan agama iaitu perjuangan menentang agama Kristian. Beliau menyatakan
walaupun orang India tidak berjaya dalam penentangan ini secara sepenuhnya,
tetapi masyarakat India tidak tewas dalam perang agama ini. Hal ini kerana
mubaligh-mubaligh Kristian tidak berjaya mengkristiankan masyarakat India
walaupun teori sains daripada barat mempengaruhi minda orang India.[38]
Maulana Abul Kalam Azad, seorang
tokoh di India yang memberikan pandangan melalui kata-kata aluan dalam buku
penulisan S.N. Sen, Eighteen Fifty-Seven,
menyatakan bahawa sukar untuk melihat Dahagi 1857 tercetus akibat semangat
kebangsaan semata-mata. Semangat patriotisme yang muncul dalam kalangan
pemberontak iaitu kebanyakannya sepoi India, tidak menampakkan pemberontakan
bersifat kebangsaan. Sikap cemburu antara satu sama lain membawa kepada
kekalahan dan perpecahan diantara masyarakat India.[39]
3.0 PENUTUP
Dahagi
1857 berlaku kerana pelbagai faktor yang sememangnya mempunyai kaitan dengan
isu-isu yang membangkitkan kemarahan sepoi India dan juga menyentuh isu-isu
sensitiviti masyarakat India secara amnya. Pemberontakan sepoi bermula di Oudh akibat
penjajahan Oudh dan juga isu peluru Enfield
Rifle yang tersebar bermula di Barrackpore yang kemudian merebak daerah
lain India merupakan permulaan Dahagi 1857. Awal sebelum itu sudah ada
pemberontakan-pemberontakan yang banyak dilakukan oleh sepoi. Seperti yang dinyatakan
sebelum ini, Dahagi 1857 ini ternyata lebih menampakkan kaitan dengan
penentangan sepoi. Maka dapatlah dikatakan bahawa Dahagi India 1857 sebagai
pemberontakan sepoi walaupun terdapat pemberontakan yang dilakukan oleh
beberapa kelompok yang lain seperti golongan petani dan pemerintah.
Pemberontakan sampingan itu tidak begitu memberi kesan sehingga membolehkan
Dahagi 1857 itu terjadi.
Pada pandangan penulis, pandangan
sarjana yang tidak menyokong pandangan yang menyatakan bahawa Dahagi 1857
sebagai perang pembebasan India lebih kukuh berbanding pandangan sarjana yang
menyokong Dahagi 1857 sebagai perang pembebasan India. Melihat kepada
faktor-faktor dan pandangan tokoh-tokoh atau sarjana, dapatlah disimpulkan
bahawa dahagi di India pada 1857 merupakan pemberontakan tentera dan bukannya
sebuah peperangan atau perjuangan ke arah kemerdekaan atau pembebasan India
secara penuh daripada penjajahan British. Hal ini kerana, Dahagi 1857 bermula
daripada faktor ketidakpuasan hati sepoi yang berasa hak mereka diganggu gugat
dan penentangan yang berlaku lebih bersifat kedaerahan.
Walaupun dahagi sepoi India pada
1857 ini gagal, namun ia membuka mata British bahawa penmerintahan British di
India tidak layak diberikan kepada wakil British iaitu Syarikat Hindia Timur.
British selepas itu, mula menghormati pemerintahan tempatan dan perjanjian yang
telah dibuat dengan pihak pemerintah tempatan. Kesan terbesar sekali ialah
kepada sistem ketenteraan India di mana berlakunya rombakan atau penstrukturan
semula sistem ketenteraan India selepas Dahagi 1857.
4.0 BIBLIOGRAFI
Grover,
B. L., & Grover, S. (1995). A New
Look at Modern Indian History. Delhi: S.Chand &
Company Ltd.
Company Ltd.
Hirendranath
Mukerjee. (1946). India Struggles for
Freedom a History. Bombay: Kutub
Publishers Limited.
Publishers Limited.
Martson,
D. P., & Chandar S. Sundaram. (ed.). (2007). A Military History of India and South
Asia. New Delhi: Pentagon Press.
Asia. New Delhi: Pentagon Press.
Marx,
K., & Engels, F. (1978). The First
Indian War of Independence 1857-1859.
Moscow:
Progress Publisher.
Progress Publisher.
Ranajit
Guha & Gayatri Chakravorty Spivak. (ed.). (1988). Selected Subaltern Studies. New
York: Oxford University Press.
York: Oxford University Press.
S.N.
Sen. (1958). Eighteen Fifty-Seven.
Calcutta: The Publication Division Ministry of
Information and Broadcasting of India.
Information and Broadcasting of India.
Kamus Inggeris Melayu Dewan.
(1991). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kamus Dewan Edisi Ketiga.
(1994). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
[1]
Surendra Nath Sen, Eighteen Fifty-Seven,
Culcutta: The Publication Division Ministry of Information and Broadcasting of
India, 1958, hlm. V.
[2] Hirendranath
Mukerjee, India Struggles for Freedom a
History, Bombay: Kutub Publishers Limited, 1946, hlm. 48.
[3] Ibid.
[4]
B.L. Grover & S. Grover, A New Look
at Modern Indian History, Delhi: S.Chand & Company Ltd., 1995, hlm.
253.
[5] Ibid.
[6]
Ranajit Guha & Gayatri Chakravorty Spivak, (ed.), Selected Subaltern Studies, New York: Oxford University Press, 1988,
hlm. 130.
[7]
B.L. Grover & S. Grover, 1995, hlm. 233-236.
[8] Ibid., hlm. 221.
[9] Ibid., hlm. 259.
[10]Ibid., hlm. 229.
[11]Ibid., hlm. 260.
[12] Ibid., hlm. 261.
[13] Ibid.
[14]
Ranajit Guha & Gayatri Chakravorty Spivak, (ed.) 1988, hlm. 57.
[15]
B.L. Grover & S. Grover, 1995, hlm. 262.
[16]
Surendra Nath Sen, 1958, hlm. 4.
[17]
Daniel P. Martson & Chandar S. Sundaram, (ed.), A Military History of India and South Asia, New Delhi: Pentagon
Press, 2007, hlm. 24-26.
[18]
B.L. Grover & S. Grover, 1995, hlm. 263.
[19] Ibid.
[20] Ibid.
[21] Ibid.
[22]
Daniel P. Martson & Chandar S. Sundaram, (ed.), 2007, hlm. 23.
[23] Ibid., hlm 18.
[24]
Karl Marx & Frederick Engels, The
First Indian War of Independence 1857-1859, Moscow: Progress Publisher,
1978, hlm. 40.
[25]
Hirendranath Mukerjee, 1946, hlm. 48.
[26]
B.L. Grover & S. Grover, 1995, hlm. 264.
[27]
Ranajit Guha & Gayatri Chakravorty Spivak, (ed.), 1988, hlm. 130-175.
[28]
B.L. Grover & S. Grover, 1995, hlm. 255.
[29]
Hirendranath Mukerjee, 1946, hlm. 51.
[30] Karl
Marx & Frederick Engels, 1978, hlm. 44-47.
[31]
B.L. Grover & S. Grover, 1995, hlm. 257.
[32]
Ibid., hlm. 256.
[33] Ibid., hlm. 257.
[34] Ibid.
[35] Ibid., hlm. 257-258.
[36]
Surendra Nath Sen, 1958, hlm. 417.
[37]
B.L. Grover & S. Grover, 1995, hlm. 256.
[38] Ibid.,hlm. 254.
[39] Ibid.,
hlm. 273.
1 ulasan :
5 youtube - Videoodl.cc
youtube 【video games online】for fun 【livechat】nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl,nhl youtube converter to mp3
Catat Ulasan